tiistai 19. maaliskuuta 2013

Dan Brown; Kadonnut symboli


Vaikka minä en ole mikään salaliittoteorioiden ja salaseurojen ystävä, niin tämän hengästyttävän seikkailun sain silti luettua. Joku mielenkiinto Kadonneesta symbolista täytyi löytyä, vaikka en osaa sanoin kuvailla, mikä se saattoi olla. Koska näin jälkikäteen en paljon osaa sanoa, mikä tässä kirjassa olisi ollut sitä hyvää. Erikoisen ärsyttävää oli julkisten kulttuurihistoriallisten rakennusten pylväiden lukumäärissä, pituuksissa ja etäisyyksissä löytyvät salaiset merkitykset. Hohhoijaa. Siis että kun siinä ja siinä rakennuksessa on yhdeksän pylväsriviä julkisivun puolella ja kukin 33 metriä korkea ja seitsemän pylvästä luoteisseinustalla, joista vain puolet ovat 33 metriä korkeita, niin tämähän on selkeä viesti siitä, että symboli pitää tulkita sananmukaisesti jättämällä joka 33. merkki pois ja siirtämällä sitä yhdellä lounaaseen, jolloin kuution osoittaman kartan päätepisteeksi tulee kohde, joka on 3 kilometriä aarteesta pohjoiseen. Just. Tosi mielenkiintoista. 

Mutta miksei, vauhdikasta menoa, jännitystä, pahiksia ja hyviksiä eikä ihan varmuutta, kumpi kukakin on. Kyllähän tämä tästä. Samaa reteää menoa, kuin muut danbrownit. Kyllä minä tämän kestän.

2 kommenttia:

  1. Minulla on tämä hyllyssä, mutten ole vielä(kään) jaksanut sitä lukea. Muita Dan Brownin kirjoja olen kyllä lukenut ja periaatteessa ovat olleen ihan viihdyttäviä. Kenties voisi joskus tämänkin lukaista pois alta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tämä ehdottomasti on lukemisen arvoinen kirja. Minä en oikeastaan edes muista kuinka monta muuta Brownilta olen lukenut. Kolme? Ja ne ehkä kaikki oli parempia kuin tämä.

      Poista