torstai 6. kesäkuuta 2019

Hannu Salama; Juhannustanssit

Olen lukenut Juhannustanssit (sensuroimaton versio) jo kauan sitten nuorena koululaisena, koska olin utelias sen herättämän pahennuksen vuoksi. Kirja oli jumalanpilkan takia kielletty Suomessa joskus ilmestymisensä jälkeen. Ihmettelin sitä silloin ja ihmettelen sitä edelleen. En hirveästi tykännyt kirjasta silloin muinoin, enkä tykännyt nytkään.
Jumalanpilkka on minulle hyvin vieras käsite, olihan tuossa pilkallisia väännöksiä Raamatun teksteistä. Joku romaanin henkilöistä humalapäissään sellaisia huuteli. Mielestäni pilkat eivät olleet kovin osuvia, eivät kuuluneet millään tavalla kirjan juoneen ja ihan tuli tosiaan mielen, että vain provosoinnin takia oli sinne läntätty. 
Sitten tässä oli kauheasti alatyylistä kieltä, huoraa ja pillua ja rumia seksistisiä käsitteitä. Nekin vaikuttivat niin päälle liimatuilta, että selvästi kirjailija vain on halunnut kohauttaa. Mielestäni oli pitkästyttävää  ja rasittavaa lukea sellaista.
Henkilöitä oli kauheasti, olin koko kirjan ajan sekaisin siitä, kuka on Paavo tai Pekka tai Lasse tai Ville... Kaikki kuitenkin tukevasti humalassa juhannustanssien aikaan. Kaikki hahmot olivat vastenmielisiä, ja jotenkin "halpoja". 
Kirja vaikutti erehdyttävästi ohuelta, siinä oli vajaa 250 sivua, mutta totesin olevani väärässä. Puolessa välissä olin jo niin sippi, että hampaat irvessä sain jatkettua loppuun. En voi suositella kirjaa, ei sovi tähän päivään. Kirja on kirjoitettu 1964.
Kirjalla kuittasin Helmet -haasteen kohdan 38. Jossain päin maailmaa kielletty kirja. Ei tosin ole enää, mutta on ollut.


2 kommenttia:

  1. Olen varannut kirjan juhannuskirjaksi. Pitänee varata jotain muutakin ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa, suosittelen ehdottomasti, että varaat jotain muutakin =). Ei silti, kannattaa tämäkin lukea, ehkä... ehkä se on omanlaisensa klassikko tämäkin.

      Poista