Tiedättekö mitä; tämä on aivan jäätävää: luin tämän
kirjan kahteen kertaan. En muistanut tästä aluksi yhtään mitään, mikä on
todella omituista, kun kyseessä on kuitenkin poikkeuksellinen dekkari. Ei mitään
tusinamättöä. No, ensimmäiset sivut meni ihan mitään tajuamatta, kansikuvakin
on unohtunut (miten voi olla?!). Sitten noin sadan sivun jälkeen aloin ihmetellä, että ”ei hitto
tää on kyllä tullut telkkarista!”. Muistin Nälkä-nimisen artistin, itseään
viiltelevät ja itsetuhoiset teinit, silmäpuolen musliminaisen ja tämän kissan
jopa nimeltä. Ja silti olin tuolloin vielä 110 –prosenttisesti varma, etten ole opusta
lukenut. No niin vaan on minun täytynyt siinä erehtyä, sillä pakkohan minun on
ollut lukea tämä aikaisemmin. Lopulta muistin murhaajankin. Ja ihan kaiken.
Eikä kyseessä ole edes vanha kirja, vaan minun on täytynyt lukea tämä viime
vuosina, sillä kirja on kirjoitettu 2014. En vaan ole kirjoittanut tästä mitään blogiini. Ei sikäli, että se olisi kovin vakavaa, mutta kuinkakohan monta muuta kirjaa olen näin jättänyt bloggaamatta!
Lasiruumiit oli
ehkä parempi kuin Sundin aikaisempi Varistyttö-trilogia. En pitänyt sen
lesbotutkijasta lainkaan, mutta nyt puikoissa oli Jens Hurtig. Hurtigin huolena
oli teini-ikäisten itsemurha-epidemia. Nämä ovat kuunnelleet Nälkä-artistin
tuottamaa itsemurhamusiikkia tappaessaan itsensä. Melkein kuin yhteisöllistä
harhaa. Aika ovelaa. Hyvin jännä kirja, mukavat lyhyet luvut. Erittäin
nopealukuinen.Sen verran verta ja kipua, että vähän myös vastenmielinen.
Lasiruumiit oli minusta(kin) noin sata kertaa parempi kuin koko Varistyttö-sarja!
VastaaPoistaToivottavasti suuntaus jatkuu. Ehkä Varistyttö -trilogia oli vain alun hapuilua ja sen jälkeen päästiin asiaan.
Poista